Angelo Rega
Ricercatore RTTBiografia
Angelo Rega, Ph.D., è ricercatore e docente specializzato in psicologia dello sviluppo e dell’educazione, con un forte focus sull’apprendimento supportato dalla tecnologia e sull’inclusione. Attualmente è Ricercatore Tenure Track presso l’Università Telematica Pegaso e ha conseguito l’Abilitazione Scientifica Nazionale nel settore M-PSI/04 (Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione). È inoltre psicoterapeuta, con specializzazione in psicoterapia sistemica, e ha completato un Master di II livello in Psicologia Scolastica. Nel corso della sua carriera, il Prof. Rega ha ricoperto diversi ruoli di rilievo, tra cui Direttore del laboratorio di ricerca e sviluppo presso una nota azienda clinica partenopea, socio fondatore della start-up innovativa Garage94, consigliere dell'Ordine degli Psicologi della Campania e delegato del Rettore per la Comunicazione Istituzionale presso l’Università Telematica Pegaso.
È stato anche membro del comitato scientifico di numerosi master universitari e corsi di perfezionamento, oltre a essere editore e revisore per riviste scientifiche di prestigio.
Facoltà
Materia d'insegnamento
- Psicologia dell'apprendimento, CdS LM-14, 6 CFU
- Psicologia dello sviluppo, CdS LM-85, 10 CFU
- Psicologia dello sviluppo, CdS L-22, 6 CFU
Ricevimento
Giovedì 13.00 - 16.00
Modalità di prenotazione degli uffici
Pubblicazioni
Titolo | Data pubblicazione | Autori |
A model of reaching that integrates reinforcement learning and population encoding of postures | 2006 | Ognibene, Dimitri; Rega, Angelo; Baldassarre, Gianluca |
SISINE: Teaching negotiation through a multiplayer online role playing game | 2007 | Miglino, Orazio; Di Ferdinando, Andrea; Rega, Angelo; Benincasa, Barbara |
New machines to learn: Computer simulations, robots and multi-user video games. Some prototypes; [Le nuove macchine per apprendere: Simulazioni al computer, robot e videogiochi multi-utente. Alcuni prototipi] | 2007 | Miglino, Orazio; Di Ferdinando, Andrea; Rega, Angelo; Ponticorvo, Michela |
Magic Glow: Interactive Educational Tool | 2009 | Caretti, Massimiliano; Rega, Angelo; Nappo, Raffaele; Iorio, Michele |
Robotics exhibits for science centres. Some prototypes | 2009 | Miglino, Orazio; Ponticorvo, Michela; Rega, Angelo; Di Martino, Beniamino |
Technology to enhance Hands-on Psycho-pedagogical Practices | 2013 | Miglino, O.; Di Fuccio, R; Rega, A. |
STELT (Smart Technologies to Enhance Learning and Teaching): Una piattaforma per realizzare ambienti di realtà aumentata per apprendere, insegnare e giocare | 2013 | Miglino, Orazio; Di Ferdinando, Andrea; Schembri, Massimiliano; Caretti, Massimiliano; Rega, Angelo; Ricci, Carlo |
Bridging Digital and Physical Educational Games Using RFID/NFC Technologies | 2014 | Miglino, O.; Di Ferdinando, A.; Di Fuccio, R; Rega, A.; Ricci, C. |
Un concreto caso di applicazione degli strumenti per la didattica. Descrizione e analisi della sperimentazione avvenuta nelle scuole romane. | 2017 | Di Fuccio, R; Benincasa, B; Rega, A |
LIAR (LANGUAGE INTERFACE FOR AUTISTIC’S REHABILITATION): TECHNOLOGICAL AIDS FOR SPECIALISTS SUPPORTING THE ACQUISITION OF VERBAL BEHAVIOR IN PERSONS WITH AUTISM | 2017 | Rega, A.; Mennitto, A.; Iovino, L. |
AUGMENTED REALITY AS AN EDUCATIONAL AND REHABILITATION SUPPORT FOR DEVELOPMENTAL DYSLEXIA | 2017 | Rega, A.; Mennitto, A. |
Multisensory Educational Materials: Five Senses to Learn | 2018 | Ponticorvo, M; Di Fuccio, R; Ferrara, F; Rega, A; Miglino, O |
Approaches to embed bio-inspired computational algorithms in educational and serious games | 2018 | Ponticorvo, Michela; Rega, Angelo; Di Ferdinando, Andrea; Marocco, Davide; Miglino, Orazio |
Liar (Language Interface for Autistic Rehabilitation) | 2018 | Rega, Angelo; Mennitto, Andrea; Iovino, Luigi |
NEW TECHNOLOGIES AND AUTISM: CAN AUGMENTED REALITY (AR) INCREASE THE MOTIVATION IN CHILDREN WITH AUTISM? | 2018 | Rega, A.; Mennitto, A.; Vita, S.; Iovino, L. |
Toward tutoring systems inspired by applied behavioral analysis | 2018 | Ponticorvo, Michela; Rega, Angelo; Miglino, Orazio |
SOFTWARE-ASSISTED LEARNING IN CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER: A REVIEW | 2019 | Somma, F.; Rega, A.; Mennitto, A. |
Artificial Intelligence-powered cognitive training applications for children with attention deficit hyperactivity disorder: A brief review | 2019 | Somma, Federica; Rega, Angelo; Gigliotta, Onofrio |
Micro-movement as an objectivemeasure to assess autism spectrum disorder | 2019 | Simeoli, R.; Rega, A.; Marocco, D. |
A comparison between digital and traditional tools to assess autism: Effects on engagement and performance | 2019 | Simeoli, Roberta; Arnucci, Miriana; Rega, Angelo; Marocco, Davide |
Reflective Functions and Parent Training in ODD | 2020 | Frolli, A; Cavallaro, A; Bosco, A; Caruso, G; Vignola, R; Lombardi, A; Rega, A; Operto, Ff; Ricci, M C3 |
On the Edge Between Digital and Physical: Materials to Enhance Creativity in Children. An Application to Atypical Development | 2020 | Ponticorvo, Michela; Sica Luigia, Simona; Rega, Angelo; Miglino, Orazio |
Movement detection software to enhance autism assessment processes | 2020 | Simeoli, R.; Arnucci, M.; Rega, A.; Marocco, D. |
A framework to automatically support autonomous exploration of amusing contents and self-determination in people with profound disabilities | 2020 | Ponticorvo, Michela; Milano, Nicola; Rega, Angelo; Ricci, Carlo; Miglino, Orazio |
LI-AR: An integration of technology and ABA methodology to improve communicative behavior in autism | 2020 | Simeoli, Roberta; Iovino, Luigi; Rega, Angelo; Marocco, Davide |
Memorization techniques: A literature review to verify the feasibility of implementing memorization techniques through tangible user interfaces | 2020 | Ciaramella, Francesco; Lorè Elisa, Anna; Rega, Angelo |
Development of emotional skills through videomodeling: A case study with a non-verbal participant | 2020 | Rega, Angelo; Somma, Federica; Iovino, Luigi |
Emotional education in early onset schizophrenia and asperger's syndrome | 2020 | Frolli, Alessandro; Ricci Maria, Carla; Tortorelli Francesco, Alberto; Cavallaro, Antonella; Valenzano, Luana; Rega, Angelo; Operto Francesca, Felicia; Corrivetti, Giulio |
Applied Behavior Analysis (ABA) as a Footprint for Tutoring Systems: A Model of ABA Approach Applied to Olfactory Learning | 2020 | Ponticorvo, Michela; Rega, Angelo; Miglino, Orazio |
"TED": Teaching educational device, a digital tool to educational practice for special needs | 2020 | Vita, Salvatore; Rega, Angelo; Iovino, Luigi; Mennitto, Andrea |
Video Modeling and Social Skills Learning in ASD-HF | 2020 | Frolli, A; Ricci, Mc; Bosco, A; Lombardi, A; Cavallaro, A; Operto, Ff; Rega, A. |
NEUROBOT: SOFTWARE PSICO-EDUCATIVO PER LI TRAINING DELL'ATTENZIONE DI BAMBINI CON ADHD | 2020 | Rega, Angelo; Nappo, Raffaele; Iorio, Michele |
Astras | 2020 | Rega, A.; Nappo, R.; Iori, M.; Somma, F.; D'Angelo, L. |
Wandbot 3.0 | 2020 | Rega, Angelo; Nappo, Raffaele; Caretti, Massimiliano; Iorio, Michele |
Assessment and training of executive functions in children through a game-based software: Preliminary usability data from therapists' perspective | 2021 | Nappo, Raffaele; Crisci, Giulia; Ciaramella, Francesco; Boccia, Valeria; Carillo, Catia; Giugliano, Maddalena; Mammarella, Irene; Rega, Angelo |
Asperger's and virtual reality | 2021 | Frolli, Alessandro; Bosco, Antonia; Lombardi, Agnese; Carmine, Francesca; Di Marzo, Sabrina; Rega, Angelo; Ricci Maria, Carla |
Virtual reality and emotion regulation: A systematic review | 2021 | Vita, Salvatore; Morra, Caterina; Rega, Angelo |
Using Technology to Identify Children With Autism Through Motor Abnormalities | 2021 | Simeoli, Roberta; Milano, Nicola; Rega, Angelo; Marocco, Davide |
The effectiveness of the metacognitive model with children in disadvantaged conditions | 2021 | Frolli, A; Ricci, Mc; Rizzo, S; Di Carmine, F; Rega, A; Savarese, G; Franzese, L |
ASTRAS, A PLATFORM FOR THE COGNITIVE TRAINING OF EXECUTIVE FUNCTIONS IN CHILDREN WITH NEURODEVELOPMENTAL DISORDERS: PRELIMINARY USABILITY AND GAME EXPERIENCE TESTING | 2021 | Nappo, R; and Crisci, G; and Ciaramella, F; and Boccia, V; and Carillo, C; and Giugliano, M M; Mammarella, I; Rega, A |
Materiali tra il tangibile ed il digitale per la creatività: un’applicazione ad un caso singolo di sviluppo atipico. | 2021 | Ponticorvo, Michela; Simona Sica, Luigia; Rega, Angelo; Miglino, Orazio |
Manuale di psicologia dello sviluppo e dell’educazione (II edizione) | 2021 | Frolli, Alessandro; Rega, Angelo |
PSYCHOLOGICAL DISTRESS IN SOUTHERN ITALIAN STUDENTS DURING THE PANDEMIC AGE | 2022 | Cerasuolo, M.; Ciaramella, F.; Nappo, R.; Simeoli, R.; Rega, A. |
The Importance of Mentalization Skills for Job Success | 2022 | Frolli, Alessandro; Ricci Maria, Carla; Cerciello, Francesco; Ciotola, Sonia; Esposito, Clara; Rega, Angelo |
Children on the Autism Spectrum and the Use of Virtual Reality for Supporting Social Skills | 2022 | Frolli, A; Savarese, G; Di Carmine, F; Bosco, A; Saviano, E; Rega, A; Carotenuto, M; Ricci, Mc. |
Examining Predictors of Different ABA Treatments: A Systematic Review | 2022 | Cerasuolo, Mariangela; Simeoli, Roberta; Nappo, Raffaele; Gallucci, Maria; Iovino, Luigi; Frolli, Alessandro; Rega, Angelo |
Computerized training of executive functions in a child with specific learning disorders: a descriptive study | 2022 | Nappo, Raffaele; Simeoli, Roberta; Cerasuolo, Mariangela; Napolitano, Jessica; Ciaramella, Francesco; Giugliano, Maddalena; Rega, Angelo |
A descriptive survey on New Learning Technologies: a sample of Italian teachers | 2022 | Frolli, Alessandro; Cerciello, Francesco; Esposito, Clara; Ciotola, Sonia; Rega, Angelo |
An example of an algorithm to add the use of intelligent tutoring systems to serious games for cognitive enhancement | 2022 | Rega, Angelo; Frolli, Alessandro |
International day of persons with disabilities | 2022 | Frolli, Alessandro; Rega, Angelo; Simona Sica, Luigia |
Age-Related Differences in Psychological Distress during the COVID-19 Pandemic | 2022 | Rega, A.; Nappo, R.; Simeoli, R.; Cerasuolo, M. |
Using virtual reality to improve learning in children with ADHD | 2022 | Frolli, A1; Ricci, Mc; Di Carmine, F; Savarese, G; Siciliano, M; Carotenuto, M; Rega, A |
Using virtual reality to learning in children with SEN. | 2022 | Frolli, A; Cerciello, F; Esposito, C; Ciotola, S; Siciliano, M; Carotenuto, M; Rega, A; Ricci, Mc |
FRAMEWORK GUIDELINES TO DESIGN AND DEVELOP GAME-BASED COGNITIVE TRAINING | 2022 | Nappo, R.; Cerasuolo, M.; Ciaramella, F.; Simeoli, R.; Rega, A. |
Quaderni di psicologia dell’educazione (II edizione) | 2022 | Frolli, Alessandro; Rega, Angelo; Simona Sica, Luigia |
Exploring the Potential of Immersive Virtual Reality in Italian Schools: A Practical Workshop with High School Teachers | 2023 | Romano, Marco; Frolli, Alessandro; Aloisio, Alessandro; Russello, Claudio; Rega, Angelo; Cerciello, Francesco; Bisogni, Fabio |
A deep learning latent variable model to identify children with autism through motor abnormalities | 2023 | Milano, Nicola; Simeoli, Roberta; Rega, Angelo; Marocco, Davide |
Esigenze formative degli psicologi iscritti all’Albo della Regione Campania | 2023 | Collina, Simona; Conson, Massimiliano; Cozzuto, Armando; Cozzolino, Mauro; Francesca Freda, Maria; Garzillo, Francesco; Lo Presti, Alessandro; Marocco, Davide; Rega, Angelo; Paolo Senese, Vincenzo |
Quali prospettive per la psicologia nella scuola? Spunti di riflessione | 2023 | Bacchini, Dario; Rega, Angelo; Simona Sica, Luigia |
The Potential of Virtual Reality to Improve Diagnostic Assessment by Boosting Autism Spectrum Disorder Traits: A Systematic Review | 2024 | Cerasuolo, Mariangela; De Marco, Stefania; Nappo, Raffaele; Simeoli, Roberta; Rega, Angelo |
Using Machine Learning for Motion Analysis to Early Detect Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review | 2024 | Simeoli, Roberta; Rega, Angelo; Cerasuolo, Mariangela; Nappo, Raffaele; Marocco, Davide |
Non posso vivere nè con te, nè senza di te: dalle prime esperienze di attaccamento, alla dipendenza affettiva. | 2024 | Rega, Angelo |
A comparison of Picture Exchange Communication System (PECS) and Speech-Generating Device (SGD) as communication aids for children with Autism Spectrum Disorders | 2024 | Simeoli, Roberta; Iovino, Luigi; Guglielmino, Giada; Marocco, Davide; Rega, Angelo |
Learning Enhancer Tools: A Theoretical Framework to Use AI Chatbot in Education and Learning Applications | 2024 | Rega, Angelo; Di Fuccio, Raffaele; Inderst, Erika |
Comunicative Challenges and Augmented Reality for ASD | 2024 | Rega, Angelo; Mennitto, Andrea; Vita, Salvatore; Iovino, Luigi |
Virtual Reality and ADHD: a review of literature | 2024 | Gallai, Beatrice; Miranda, Lucia; Mele, Carolina; Rega, Angelo |
TEACHERS’ PERSPECTIVES AND CHALLENGES IN INCLUSIVE EDUCATION: INSIGHTS FROM IA-ME PROJECT FOCUS GROUPS | 2024 | Miranda, Lucia; Cerasuolo, Mariangela; Mele, Carolina; Rega, Angelo |